- Aktualności
- KSOW 2014-2020
- LEGISLACJA KSOW 2014-2020
- PLAN DZIAŁANIA ORAZ PLAN OPERACYJNY
- Pomoc techniczna PROW 2014-2020
- Konkurs 5/2021
- Konkurs 4/2020
- Publikacje
- Pytania wnioskodawców
- Operacje realizowane w ramach Planu Operacyjnego
- Leader
- Rolnictwo
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Ochrona środowiska
- Linki
- Polityka prywatności i plików cookies
Lokalna Grupa Działania
Lokalna Grupa Działania (LGD) to grupa osób reprezentujących miejscową społeczność i zaangażowanych w działania na rzecz rozwoju lokalnego. Często określa się LGD jako swoistą mini agencję rozwoju lokalnego. Podstawą prawną funkcjonowania są ustawy: o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich oraz o stowarzyszeniach. Członkami LGD mogą być m.in. przedstawiciele samorządów gmin, placówek oświaty, kultury, parafii, organizacji i stowarzyszeń działających na danym terenie, firm, spółdzielni itp., a także np. przedstawiciele poszczególnych miejscowości.
Na terenie danej gminy może funkcjonować tylko jedna taka grupa. LGD powinna być zarejestrowana jako stowarzyszenie (z pewnymi wyjątkami) w KRS, posiadać statut i wybrane władze: radę, zarząd, komisję rewizyjną. Najważniejszym gremium decyzyjnym LGD jest zgromadzenie członków.
LGD:
- winna być partnerstwem trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego;
- na poziomie decyzyjnym (rada) przynajmniej 50% członków stanowić powinni partnerzy gospodarczy i społeczni, w tym przedstawiciele społeczeństwa obywatelskiego, a w szczególności: rolnicy, kobiety, młodzi ludzie i ich stowarzyszenia;
- przygotowuje Lokalną Strategię Rozwoju, obszar nią objęty winien być spójny i obejmować gminy wiejskie i miejsko-wiejskie bez miast powyżej 20 tys. mieszkańców oraz liczyć co najmniej 10 tys. i nie więcej niż 150 tys. mieszkańców;
- musi posiadać potencjał administracyjny do zarządzania środkami publicznymi i wdrażania LSR.
Akceptacja LGD przez samorząd województwa, dająca prawo do korzystania ze środków PROW, odbywa się na podstawie kryteriów określonych w stosownym rozporządzeniu ministerialnym. Akceptacja ta obejmuje ocenę: potencjału LGD (w tym struktury LGD), przyjętych przez LGD szczegółowych zasady i procedur funkcjonowania grupy, dotychczasowej działalność LGD lub partnerów ją tworzących, kwalifikacji osób zatrudnionych przez LGD.